top of page

איכויות החמלה בטיפול ממוקד חמלה (CFT) ופיתוח העצמי החומל

עודכן: לפני 6 ימים

ree

בגיליון הקודם פתחתי את הפינה "טיפול ממוקד חמלה עם גבו" בתיאור רעיון החמלה ועם ניסיון לתאר את גישת ה-CFT. בתיאור תפיסת החמלה לא נכנסתי לאחד הרעיונות המרכזיים, אליו אכנס כאן. זוהי ההבנה של איכויות החמלה. כלומר, איכויות פסיכולוגיות ורוחניות שונות, המרכיבות יחד תפיסה שלמה יותר של התודעה החומלת.


אחת הדרכים המרכזיות שגילברט מציע להבנת הדרך שבה ניתן לפתח חמלה עצמית, בעזרת אימון חומל של התודעה (Compassionate Mind Training), היא חלוקת החמלה למרכיבים או לאיכויות (Gilbert, 2010). אלו למעשה איכויות שעלינו לפתח בנו, ולעזור למי שיוצא למסע בדרך לחמלה העצמית לפתחם בנפשו, כדי לעזור לכולנו להיות במגע חומל עם כאב ומצוקה.


בספרו מ-2010, שבו הוא מציג את ה-CFT, גילברט מתאר שש איכויות לחמלה. נעבור עליהן בקצרה בחלק הבא. עם זאת, בהמשך, נראה חלוקה מעט שונה של איכויות החמלה. זו תהיה חלוקה של האיכויות אותן נרצה לפגוש בתרגול מדיטטיבי, בעבודה בדמיון עם "דמות חומלת אידיאלית", ובטיפוח של "העצמי החומל" כחלק מהמסע שלנו לפיתוח חמלה. חלוקה זו היא פרקטית וטבעית יותר, ומאפשרת דרך נוחה ואפקטיבית למטפלים ולמנחי סדנאות בגישה זו בבואם להנחות תרגולים אלו.

 

מרכיבי או איכויות החמלה לפי ה-CFT 

נעבור כעת לסקירה מסודרת של איכויות החמלה. הצגת האיכויות כאן מבוססת על הכתיבה של פול גילברט (Gilbert, 2010), יחד עם תוספות והרחבות מתוך הדרך שבה אני רואה איכויות אלו.


רגישות: הנכונות לשים-לב להימצאותו של כאב, סבל, מצוקה, מאבק ומגוון של קשיים בחוויה הרגשית. רגישות זו באה אל מול הנטייה שלנו להתרחק ולהימנע ממגע נפשי עם רגשות כואבים ולא נעימים. נוכל להתייחס לרגישות כקשורה ליכולת שלנו להאט, לעצור, לשים-לב למה שבאמת קורה, להפסיק לברוח, לטשטש ולהשליך את קשיינו וכאבינו על אחרים. ניתן להבין רגישות זו גם כפיתוח היכולת למיינדפולנס. בהגדרה המוכרת של ג'ון קבאט זין, מיינדפולנס היא המודעות העולה מהבאת קשב להווה, מרגע לרגע, באופן מכוון ובלתי שיפוטי (Kabat-Zinn, 2003). מאוחר יותר הוסיף קבאט זין להגדרה זו את התוספת הבאה: עליך לעשות זאת כאילו אתה מציל את חייך (Kabat-Zinn, 2013). תוספת זו חשובה לעניינינו, שכן פיתוח המיינדפולנס והחמלה מאפשרים לנו להציל את חיינו, לאו דווקא במובן הקונקרטי של חיים ומוות, אלא במובן של להרגיש חי, להיות בחיים, במגע עם המציאות עצמה, עם הדברים כמו שהם, ולא עם מה שהיה מצופה ממני, מה שהיה אמור להיות, מה שחבל שלא קורה, מה שאולי יקרה. כל אלו, לפי הפסיכולוגיה הבודהיסטית, הם לשקוע באשליה, במעגל הסמסארה, ולא להיות נוכח בחיים עצמם.


סימפטיה: הרגישות החומלת אינה רק הכרתית או הכרה עובדתית קרה. היא עטופה בחום וברוך במגע עם הכאב. בהגדרת החמלה, תהליך ההכרה בכאב – שלנו או של אחר – מערב תחושה של חיבור לאחר הסובל או לחלק הסובל בעצמי. בסימפטיה אנו ערים למגע המרעיד את ליבנו עם הסבל. בסדנאות של כריס איירונס, הוא מתאר סימפטיה כתחושה המיידית והספונטנית שעוברת בנו, למשל כשאנו עדים לאחר שרגלו נתקעה ברגל של השולחן – אנו ממש חווים יחד אתו את רגע הכאב. בסימפטיה יש מגע של רוך עם החלקים הכואבים והמפחידים שבנו או באחר עמו אנו בקשר קרוב.


סיבולת למצוקה: היכולת לשאת מצוקה וכאב הכרחית כדי שהמגע המתרחש כרגע, בעזרת פיתוח הרגישות והסימפטיה, לא יפרק אותנו או יגרום לנו להדוף ולהתרחק. איכות זו מערבת את הנכונות והמוטיבציה להישאר במגע קרוב עם מצוקה ורגשות לא נעימים, את פיתוח העוצמה הנפשית ואומץ הלב הנדרשים כדי להישאר במגע קרוב עם הפחדים העולים, ואת פיתוח היכולת לווסת ולהרגיע את עצמנו. איכות זו מכילה עוצמה, אומץ, התקרקעות ונחישות חכמה כדי שנוכל לפתח את היכולת להיות במגע עם הקושי, עם הפחד ועם הכאב המתעורר, בשל המוטיבציה למגע אינטימי עם הקושי בתהליך החמלה. יפה לראות כאן את החיבור לפסיכואנליטיקאי הבריטי וילפרד ביון. בהערות לספר "סזורה" כותבים אהרוני וברגשטיין, בעקבות ביון, כי "התפתחות פסיכואנליטית היא כזו שבה למטופל יכולת גדולה יותר לשאת ספק ולעמוד בסערה ובכאב הכרוכים במפגש עם אמת רגשית מבלי לקרוס לשקר ולהונאה עצמית" (סזורה, 2012, עמ' 53).


חוסר שיפוטיות: חוסר שיפוטיות מהווה מרכיב יסוד במיינדפולנס. אם נחזור להגדרה של קאבאט זין, על תשומת הלב למה שקורה כרגע להיות לא שיפוטית ולא ביקורתית. איכות זו  מרכזית בפיתוח איכויות חמלה ומגיעה כמענה לנטייה המכאיבה לשפוט ולבקר את עצמנו בחומרה ולעיתים בצורה אכזרית וללא הפסקה. היכולת להיות במגע עם המצוקה ללא ביקורת עצמית הינה קריטית ליכולת לשנות את כיוון המעגל המכאיב ולעבור לעבר הבנה, קבלה וחמלה.


דאגה אכפתית: איכות זו מאפשרת את פיתוח המוטיבציה והמחויבות העמוקה להפסיק או להקל על הסבל של העצמי והאחר. עם פיתוח היכולת לשים-לב, להישאר במגע ולהרגיש את ההדהוד של הכאב והמצוקה, אנו כעת מפתחים את הרצון להקל ולפעול למען הפסקת הסבל ומניעת הישנותו. ניתן לראות זאת כדאגה הורית מיטיבה לילד הנמצא במצוקה. איכות זו של Caring עמוק, יכולה להניע אותנו לעבר המשך פיתוח איכויות החמלה שצוינו כאן. זאת יחד עם המיומנויות והכלים המאפשרים לנו להיות יותר אפקטיביים ביכולת לעזור לעצמנו ולאחרים. אנו נעים יותר ויותר לעבר פיתוח העוצמה הפנימית, המיינדפולנס והחמלה כדי להשתחרר ממעגלי הסבל שלנו ושל אלו אשר להם אנו מבקשים לסייע.


אמפטיה: באמפטיה אנו מוכנים ומנסים להבין את הכאב והסבל מנקודת המבט של האחר או של העצמי הסובל. כלומר, להיות מוכנים להבין לעומקה את חוויית הכאב, הפחד והמצוקה יהיה זה של מצבי עצמי שקשה לי לקבל או של אחר המתמודד כרגע עם קושי. עם פיתוח הכוחות המתוארים כאן, אמפטיה הופכת לאפשרית. אנו מייצרים קשר מנטאלי ורגשי זה עם כאב מבלי להיבהל, להתפרק ולהדוף.


בספרו של ראסל קולטס CFT MADE SIMPLE (Kolts, 2016), על הטיפול ממוקד חמלה, הוא מסכם חלק זה על איכויות החמלה בכותבו, כי עם חמלה אנו לומדים לשים-לב לסבל, אנו מפתחים את הרגישות והעוצמה הפנימית כדי לאפשר להם לגעת בנו ולהרטיט את ליבנו. אנו מביאים למפגש זה מחויבות עמוקה לעזור. כדי להיות מסוגלים לעשות זאת, עלינו לפתח בהדרגתיות את היכולת לשאת תסכול ולהבין את הסיבות והתנאים שתרמו למצב הלא-נעים והמכאיב באופן לא שיפוטי ואמפטי.

 

איכויות החמלה בתרגולי מדיטציה לפיתוח התודעה החומלת ב-CFT

בעבודה עם איכויות החמלה בעזרת הדמיון בתרגול לפיתוח העצמי החומל, מציעים בטיפול ממוקד חמלה להתמקד בחמש איכויות מרכזיות. בתוך תרגול זה, אנו לומדים לחוות איכויות אלו בגוף-נפש שלנו כחלק מרכזי מהתהליך הריפוי והצמיחה. יש כאן עבודה עם התודעה בעזרת הדמיון וכניסה למרחב "משחקי". כמו שחקן טוב הנכנס לתפקיד: כעת תהיה אותה דמות חומלת, חכמה ועוצמתית. תרגיש "בעצמות" את חוויית העצמי החומל.

בחיבור בין הכתיבה של גילברט (Gilbert, 2010) ואיירונס (Irons, 2019) נציין ארבע איכויות שאותן אנו מזמינים לפתח בתוכנו בתרגולים כגון זה:

·         חוכמה עמוקה ותבונה (Wisdom)

·         עוצמה ואומץ-לב (Strength & Courage)

·         חוסר שיפוטיות וביקורתיות (Non-Judgmental & Non-Condemning)

·         מחויבות-אכפתית (Caring-Commitment)

קולטס ( Kolts,2016) מוסיף, כי איכויות אלו עטופות בחום. לכן אוסיף זאת כאיכות החמישית:

·         חום ואדיבות הלב (Warmth & Kindness)

בהלימה לדרך הזן-בודהיזם ולחוכמת הריפוי של הצ'יקונג, אני נוהג להוסיף גם את איכות החיוך הפנימי והשמחה העמוקה והבלתי מותנית, הנוכחים בתודעה החומלת. חיוך עמוק זה מעביר מסר פנימי של נדיבות הלב כלפי החלק המתייסר והשקוע בבוץ שבי, ושל האהבה והגאווה שחלק זה חש כלפי הדרך שאני עושה בחיים מורכבים אלו שלנו כבני אדם.

 

תרגול מדיטציה לפיתוח העצמי החומל בעזרת ישות חומלת אידיאלית

גילברט כותב בספרו על טיפול ממוקד חמלה (Gilbert, 2010), כי מטרת העבודה שלנו בניסיון לעזור למי שסובל, היא לתת מקום וביטוי למגוון חלקים של העצמי, אך בעיקר לפתח את העצמי החומל שבנו, לאפשר לחלק זה להיות בקשר מיטיב ומרפא עם חלקי העצמי האחרים. אנו מפתחים את אותה מחויבות לאימון, ואת הנחישות להמשיך ללכת בדרך גם אם היא קשה או מפחידה, מתוך דאגה אוהבת לעצמנו ולקרובינו, לכל בני האדם, החי והצומח בעולמנו. אנו מחויבים לפתח את האמון בדרך החמלה: להצמיח את זרע העצמי החומל שלי, מתוך שלל מצבי העצמי הזורמים בי, כך שאוכל להביא שלום וחמלה לעולמי.


נכיר כעת את המקור לתרגול "הדמות (או ישות) החומלת האידיאלית" במסגרת ה"טיפול ממוקד חמלה". גילברט כותב, כי באימון לפיתוח החמלה בעזרת מדיטציה ודמיון, הוא לקח את איכויות המפתח מרעיון הבודהיסאטווה הבודהיסטי – ישויות מוארות וחכמות, המקדישות את חייהן באופן מלא ומוחלט לחמלה, להקלה ולהפסקת הסבל של כל הישויות החיות. הוא מוסיף, כי תרגולי הדמות החומלת האידיאלית הם גרסה חילונית של אידיאל הבודהיסאטווה, שמטרתם לאפשר שינויים משמעותיים במוח  (שם).


אימון התודעה החומלת שלנו בעזרת מגע בדמיון עם "דמות חומלת אידיאלית" מסייע לנו ליצור קשר פנימי של חמלה מיטיבה. זו מגיעה מתוך החלק הער, היציב והתומך שבתוכנו, הנמצא במגע מרפא עם החלקים הכואבים יותר, אלו המבקשים למצוא שלווה ולצאת מהכלא של מעגל הסבל.


חלקים חומלים אלו שבתוכנו יכולים להתעורר ולקבל עידוד ממפגש בדמיון ובתוך מדיטציה עם ישויות ארכיטיפיות, דמויי בודהיסאטוות, המייצגות חמלה באופן מושלם ואידיאלי, חמלה המופנית כלפיי באופן מוחלט ומלא, בכל מצב שלא אהיה, בכל תהום אליה אפול, או ביצה טובענית שבה אתבוסס. הבודהיסאטווה נמצא כאן איתי ובתוכי וגם מעבר לעצמי הקטן שלי, כדימוי או כישות רוחנית גדולה. הוא כאן עבורי, באהבה, בחוכמה, בעוצמה ובאומץ הלב שלו. הוא כאן כדי לעודד, לתמוך ולסייע לי בפיתוח הכוחות לצאת מהמצב הכואב ולהמשיך בדרך של צמיחה, גדילה ופיתוח שמחה, שלווה ואהבה בחיי.


תרגול מדיטציה של דמות חומלת אידיאלית פותח על ידי הפסיכולוגית הבריטית דבורה לי, ופורסם בתוך ספרם של גילברט ואיירונס על חמלה בפסיכותרפיה בשנת 2005 (Lee, 2005). זהו אחד התרגולים המרכזיים בגישה. לראשונה הכרתי ותרגלתי אותו בסדנה של כריס איירונס בישראל, ומאז תרגול זה מלווה אותי.

 

תרגול דמות חומלת עם הנחיות למטפלים

אפתח בהערות אחדות לפני שנתחיל. הערות אלו מיועדות למטפלים ולמנחי תרגול זה והן מגיעות מתוך הניסיון הרב שצברתי בהנחייתו:

ראשית, חשוב לקחת בחשבון שלא תמיד התמונה של הדמות החומלת עולה בקלות. לעיתים היא מופיעה באופן טבעי ומיטיב, אך לעיתים היא אינה נראית בבירור או שלא מופיע דבר בדמיון. מצב זה יכול להיות מלחיץ ולעורר תחושה שמשהו בי, המתרגל, לא בסדר. במקרים כאלה חשוב להרגיע וגם להכין לאפשרות זו כחלק טבעי של התרגול עבור אנשים מסוימים או מצבים מסוימים. במקרה כזה, אנו נשארים עם התחושות ועם ההרגשה של חמלה המקיפה אותנו, של איכויות החמלה הזורמים לתוכנו, ומקבלים זאת כחלק מתהליך האימון והתרגול. עצם הנכונות להיכנס לתהליך זה של חמלה עצמית הוא לב העניין, זוהי המוטיבציה העמוקה לעזור לעצמי.


נקודה נוספת היא, שכדאי לנסות ולמצוא דמות אידיאלית, כזו שנוכל להתייחס אליה באופן חיובי לחלוטין. דמויות קרובות כמו בן/בת זוג, ילדינו או הורינו עשויות להיות מורכבות, ולעיתים יחד עם איכויות חומלות, עלולות להתלוות להן גם תחושות של ביקורת או אשמה. לכן מומלץ לבחור דמויות מעט יותר אידיאליות או כאלו שהיחסים עמן פחות מורכבים. דמויות שעולות פעמים רבות הן דמויות מיתולוגיות, כמו אלים ואלות, דמויות מהמסורת היהודית, כמו משה או מלאכים, דמויות מסרטים מצוירים, מספרים או מסיפורי פנטזיה, חיות גדולות ומגוננות, מורים רוחניים, מורי יוגה ומדיטציה. פעמים רבות עולות דמויות של סבתא וסבא, לפעמים גננת או מורה מהיסודי, ואף מטפלים מהעבר אשר אנו מחזיקים אותם בתוכנו כישויות אידיאליות. המגוון רחב, ובמהלך התרגול ננסה לאפשר לדמות המתאימה לנו להופיע באופן טבעי, מבלי לאלץ אותה.


זכרו שכל חוויה שעולה בתוך התרגול היא נכונה. אין צורך לחפש משהו מסוים – פשוט היו עם מה שמגיע – ככה זה עכשיו.


תחילת התרגול

אני מזמין אתכם לשבת בנוחות, בגב ישר ובתחושת יציבות. ניקח כמה נשימות עמוקות תוך כדי עצימת עיניים, אם זה נוח לכם...


אתם מוזמנים להרגיש שהגוף מתרווח מעט וגדל. עם הנשימה, אנו משחררים מתח, מרפים ומאפשרים ליציבות הלב ולתחושת החמלה להתפתח בתוכנו. כעת, נתחיל להרגיש או לראות דמות שיש לה תבונה עמוקה, הבנה של הסבל האנושי ושל הדרך להתמודד עמו. זו דמות שמבינה כיצד המוח שלנו פועל, וכיצד הוא נתפס במעגלי מחשבות בלתי נגמרים. היא יודעת שאיננו אחראים לכל מה שהתרחש בעברנו, לא בחרנו את נסיבות חיינו, את המקום שבו נולדנו וגדלנו. יש לה הבנה עמוקה וצנועה, שכל מה שקורה אינו באשמתנו, וכי אנו מתקשים למצוא את הדרך להמשיך ולצמוח, להמשיך את הדרך שלנו בעולם מורכב זה.


החוכמה של הדמות הזאת היא לראות, להכיר, לקבל ולהבין אותנו. היא פיתחה את החוכמה הזו מתוך ניסיון חייה, מתוך לימוד ומתוך מורים מיטיבים שפגשה בדרכה. הדמות הזו נמצאת כאן כדי לעזור לנו לפתח חמלה עמוקה, לקבל את עצמנו בדיוק כפי שאנו, ולסייע לנו לצמוח, להתפתח ולגדול.


כעת, נעמיק את החיבור שלנו לדמות הזו, לא רק דרך חוכמתה, אלא גם דרך עוצמתה ואומץ הלב שלה.

נסו להרגיש את הנוכחות של הדמות החומלת הנמצאת אתכם כרגע. את היציבות הפיזית, המנטלית והנפשית שלה. היא מסוגלת לעמוד מול גלים גבוהים וסערות, להתמודד עם קשיים מבלי לאבד את שלוותה. אנו יכולים לראות כיצד היא פועלת אל מול הקשיים שאנו מתמודדים איתם, ולחוש את העוצמה השקטה שלה – אולי מחויכת, עם עיניים חכמות ומבינות. אנו יכולים ללמוד ממנה כיצד להיות עם הקשיים שלנו, להכיל אותם, לשמור על עצמנו ולנווט מתוך אסרטיביות רגועה ושקטה.


נמשיך כעת לאיכות נוספת וחשובה המאפיינת את הדמות החומלת – מחויבות עמוקה.

הדמות החומלת כאן היא כדי לתמוך בנו, לסייע לנו לפתח את החמלה הפנימית שלנו, את הכוח שלנו, את היכולת שלנו לצמוח ולהתגבר על המכשולים בדרך. היא יודעת כמה זה טבעי להרגיש חולשה, פחד, בהלה או ייאוש. כולנו חווים זאת. אבל היא כאן, בסבלנות ובשקט, מתוך אמונה בנו, מתוך מחויבות עמוקה להדריך אותנו בדרך חכמה ומיטיבה להתמודד עם החיים.


בתוך הקשר שנוצר, אנו חשים את הרוך, הקבלה המלאה ואף את הגאווה החומלת והחכמה שהיא מגלה כלפינו, כלפי הלוחם שבתוכנו, שלא מוותר על החמלה. אנו מרגישים שאין בה כל ביקורת או שיפוטיות כלפינו. היא שמחה להיות כאן עבורנו, להיות הסנסיי שלנו. בעדינות חכמה, בעיניים טובות ורכות, היא כאן, עוזרת לנו להמשיך הלאה בדרך.

כעת, נסו להבחין באיכויות הפיזיות של הדמות. כיצד היא נראית? כיצד היא מחזיקה את גופה? מה הקצב של תנועתה? הביטו בעיניה הטובות, הקשיבו לטון המרגיע שלה. ייתכן שיש בה גם קלילות והומור עדין או תחושת נחישות ותמיכה עמוקה.


במפגש הזה, אנו מאפשרים לאיכויות החמלה להמשיך ולעבור אלינו.

אנו שמים-לב, כי הדמות החומלת רוצה להעביר לנו את כוחותיה, את חוכמתה ואת שלוותה. היא רוצה להעניק לנו אומץ והבנה עמוקה כדי שנוכל לצעוד בדרך שלנו.


בואו ניקח רגעים אחדים להרגיש כיצד אותם כוחות ואיכויות מתגלמים בגופנו. כיצד נוכחותה של הדמות החומלת משפיעה עלינו. אנו יכולים לדמיין נגיעה תומכת, או פשוט לשבת בשקט זה לצד זו ולספוג את הנוכחות המחזקת שלה.

איך זה מרגיש בגוף? האם יש תחושה של חמימות, התרחבות או רוגע? האם משהו בהחזקת הגוף, בתנועתיות שלכם נעשה משוחרר או יציב יותר? הישארו לכמה נשימות עם התחושה בגוף.

נוכל גם להקשיב לה, לשמוע את מילותיה, את המסר שהיא מעבירה לנו לקראת הפרידה.

כעת, לאט לאט, ניפרד מן הדמות המיטיבה. נחזיר את תשומת הלב אל גופנו, אל הנשימה. ניקח נשימה עמוקה, נניע קלות את האצבעות ואת המפרקים, נוכל גם למתוח מעט את הגוף.

גם לאחר סיום התרגול, נסו לשים-לב אם משהו מהחוויה הזו ממשיך להדהד בתוככם. אולי תחושת רוגע, אולי ידיעה שאתם יכולים לזמן את הדמות הזו בכל רגע שתצטרכו.

כאשר נהיה מוכנים, נפקח את העיניים. אם מתאים לכם, ניתן לקחת כמה רגעים לכתיבה – על מה שפגשתם, על האיכויות שחוויתם. לכתיבה יש כוח מרפא נוסף, המעמיק את החוויה.

אני מאחל לכולכם דרך מלאת חוכמה, שלווה, אומץ ושמחה בתוך החיים המורכבים. נתראה בתרגול הבא.


יישום התרגול בתוך קושי וכאב

בטיפול ממוקד חמלה אנו עובדים עם תרגול זה במגע עם קושי, פחד וכאב. עם תחושה של תקיעות וחולשה מול מה שהחיים מציבים בפנינו.

באופן זה, לאחר שהמטופל מכיר והתנסה עם הרעיון ועם התרגול הבסיסי של דמות חומלת, אנו מנחים אותו למגע עם המרחב המפחיד והכואב.

 

הדגשים לתרגול זה

פתיחה: הכנה לכך שנכנס לתרגול שבו נתקרב למרחב הכואב והמפחיד, אך במקום להיות שם לבד, נזמין את הדמות החומלת שלך שתהיה איתך שם, ולכוחות החמלה שלה לעזור לך עם ההתמודדות. ניתן לכוחות החמלה שלה להתגשם בגופך, בתוכך.

  1. כניסה לישיבה יציבה והתבססות בנשימות מרגיעות.

  2. העלאת הדבר הלא-נעים או המפחיד בתודעה, כלומר בדמיון, מבלי להזדהות מדי או להיכנס לתוך הסיפור. זיהוי השפעתו של מגע זה על הגוף, על הנפש ועל התודעה. התבוננות עמוקה פנימה: מה מפחיד אותי? מה קשה לי?

  3. זימון הדמות החומלת כמו בתרגול הבסיסי: הזכרת איכויות החמלה שלה בקול שקט אך ברצף כבר בהתחלה.

  4. לאחר שהדמות נמצאת בדמיון ונחווית בגוף אפשר לפנות אליה – להגיד לה או להראות לה את הקושי.

  5. הדמות החומלת תמצא את הדרך החכמה כדי להיות איתך שם, כדי לעזור לך לגדול ולצמוח בתוך המרחב הקשה. היא יכולה לעשות זאת בדרכים מגוונות, כמו, לפעול שם במקומך ולהראות לך דרכים יצירתיות, אמיצות וחכמות לפעול שם, היא יכולה לאמן וללמד אותך והיא יכולה לעשות זאת יחד איתך. נתבונן על הדרך החכמה שבה אתם פועלים יחד כרגע.

  6. כוחות החמלה עוברים אליך. זהה זאת בתנועה שלך, בהליכה ובהחזקת הגוף, בחוויה המנטלית שלך כעת בתוך המפגש עם הדמות החומלת. כיצד האיום מרגיש לך כעת? מה אתה שם-לב שמשתנה בך, מה משוחרר יותר ואפשרי יותר?

  7. לאחר שלב ה-Embodiment והתרגול של הפעולה החכמה בתוך המרחב הקשה, תוכלו לנוח יחד, להחליף מילים.

  8. לקראת סיום ופרידה, זה הזמן להיות בהכרת תודה לדמות החומלת שלך.

  9. כעת חזור לנוכחות מלאה בגוף ובחוויה שלך. שים-לב לנשימה, לחוויה הנוכחת בך עכשיו. אם יש צורך, תוכל להרגיע את עצמך ולהרפות עוד יותר.

  10. עברת תרגול משמעותי המצריך אומץ לב, חוכמה ואת כוחות החמלה העצמית שלך.

  11. פקח עיניים בעדינות והישאר לעוד רגעים אחדים בשקט עם עצמך.

  12. כעת מומלץ לכתוב לעצמך חלקים משמעותיים מתוך מה שלמדת על עצמך בתוך מפגש עם הכאב, הפחד והקושי. מה נשאר ממך מתוך המפגש עם החמלה?

  13. לסיום מומלץ לנער ולשחרר את הגוף.

 

מקורות

ביון, ו"ר. (2012). סזורה: תרגום מוער ומאמרים נוספים – חגית אהרוני ואבנר ברגשטיין. תולעת ספרים.

Gilbert, P. (2010). Compassion Focused Therapy. Routledge.

Irons, C. (2019). The compassionate mind approach to difficult emotions, using compassion focused therapy. Robinson. 

Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10 (2), 144-156.

Kabat-Zinn, J. (2013). What is Mindfulness? [סרטון וידיאו], YouTube.

Kolts, R. L. (2016). CFT made simple. New Harbinger Publication.

Lee, D. A. (2005). The perfect nurturer: A model to develop a compassionate mind within the context of cognitive therapy. In P. Gilbert (Eds'). Compassion conceptualization, research and use in psychotherapy (pp.326-350). Routledge.

תגובות


צרו קשר

bottom of page